Marianne Bouwman: “Eerlijk gezegd hou ik van crisis. Dan gebeurt er tenminste wat!“

Vraag je je wel eens af wie de mensen zijn achter GrootSneek? We stellen ons daarom graag even voor. Vandaag is directeur Marianne Bouwman aan het woord.

Wie is Marianne Bouwman?
Ik ben moeder van Mirjam (20), Maarten (19) en Lieke (14) en getrouwd met mijn compagnon Ying Mellema. Je kunt mij het beste omschrijven als positief-kritisch, taakgericht, iemand met een sterke focus, altijd op zoek naar verbeteringen, sportief en soms ietsje te serieus. Maar aan de andere kant ben ik altijd in voor een feestje!

Mijn grootste hobby is eerlijk gezegd mijn werk. Ik word blij van iets creëren. Om concepten te bedenken en daadwerkelijk uit te voeren. Beeld en geluid moeten altijd kloppen!

Welke functie heb je bij Ying Media?
In mijn functie van directeur hou ik mij voornamelijk bezig met beleid en strategische accounts. Hoe kunnen wij (ieder met zijn eigen taken en verantwoordelijkheden) ervoor zorgen dat wij elkaar aanvullen en als één team het best mogelijke resultaat behalen? Hiervoor stellen we duidelijke doelen, waarbij ik zowel individuen als het team in zijn geheel coach. Vallen mag, als je maar weer opstaat. Successen vieren we natuurlijk samen.

Wat is je sterkste eigenschap als ondernemer?
Analytisch denkvermogen – goed kunnen overzien – vooruit denken en anticiperen op dat wat komen gaat. Eerlijk gezegd hou ik van crisis. Dan gebeurt er tenminste wat! We maken de balans op en kijken opnieuw naar de kansen die er wel zijn en zetten deze om in nieuwe mogelijkheden.

Ook voor Ying Media heeft deze corona crisis financiële consequenties. Het gevolg hiervan is echter wel dat we een nieuw verdienmodel opgesteld hebben en we dat momenteel aan het implementeren zijn. Deze vernieuwing biedt weer volop kansen.

Lastige keuzes maken is niet altijd makkelijk maar dat is toch ook wel de charme van het ondernemerschap. Ik zie het als een uitdaging!

Wat is je grootste uitdaging in je vak?
Het is niet altijd makkelijk om samen met je levenspartner een bedrijf te runnen. Ying is met name van de korte termijn en ik van de lange termijn. Dat geeft wel eens bepaalde spanningen maar vaak vullen wij elkaar juist heel goed aan.

Daarnaast laten de landelijke cijfers zien dat de advertentie markt krimpt. Nu valt dat gelukkig voor de ‘Groot’ titels nog mee. Maar wij moeten er wel rekening mee houden dat volgend jaar een aantal adverteerders zullen afhaken vanwege de gevolgen van de coronacrisis. Wij anticiperen hierop door onze diensten te innoveren. Denk aan storytelling, social media, video gericht op een lokaal en regionaal publiek. Hierdoor zijn wij ook interessant voor business-to-business klanten.

Met storytelling laat je bijvoorbeeld het sociale gezicht zien van je bedrijf of ontwikkeling. Door dit verhaal ook via onze nieuwssites en social media kanalen te publiceren, creëren we een een enorm bereik.

Ten slotte blijft bezorging van de krant altijd een punt van aandacht. Maandelijks ontvangen wij hier helaas klachten over die wij  heel serieus oppakken. Zo hebben wij dit jaar iemand dedicated op de bezorging gezet zodat ook in de ‘open wijken’ de krant bezorgd wordt, klachten worden keurig afgehandeld en separate bezorging pakken we heel secuur en consequent op.

Welke boodschap heb je voor je klanten in deze tijd?
Een groot deel van het Ying Media team is medio november fysiek geraakt door het coronavirus. Hierin zagen we verschillende ziekteverschijnselen; van milde tot hele heftige klachten. Ik kan mij nu beter voorstellen dat veel mensen angstig zijn en weinig buiten de deur komen. In deze donkere periode zitten veel mensen al thuis maar nu helemaal.

Mijn boodschap is dan ook: stuur een kaartje of breng iets langs en laat daarmee zien dat je aan ze denkt. Dan maken wij met z’n allen deze tijd wat draaglijker voor de mensen die veel alleen zijn.

Probeer je in deze corona crisis verder niet te druk te maken over de beperkingen die voor jou gelden maar richt je aandacht op dat waar je invloed op hebt. Kijk wat er wél mogelijk is en creëer nieuwe kansen.

Anticipeer op de ontwikkelingen door in te schatten hoe het consumentengedrag er uit komt te zien in de komende twee à drie jaar en maak keuzes die inspelen op die ontwikkeling. Hou je kennis van de markt scherp door de nodige vakliteratuur tot je te nemen. Blijf op de hoogte door je oor te luister te leggen bij de 'goeroes' in jouw vakgebied. En de belangrijkste; luister naar je klanten en achterhaal welke behoeften zij hebben.

Met welke ondernemers zit jij graag aan tafel?

Het liefst praat ik met ondernemers die een duidelijke visie hebben. Met mensen die verder denken en zich verdiepen in wat er gebeurt in de markt en in de omgeving. Ik vind het heerlijk om met mede-ondernemers te sparren en elkaar te versterken in het ondernemerschap.

Als iemand een keer met jou wil sparren, kunnen ze jou het beste bellen, een appje of een e-mail sturen?
Telefonisch ben ik vaak slecht bereikbaar. Omdat ik vaak in gesprek met, neem ik die vaker niet dan wel op. Ook op WhatsApp berichten reageer ik slecht. Berichten via mail beantwoord ik wel altijd. Ik probeer dagelijks mijn inbox bij te houden, dus je kunt me het beste mailen om een afspraak te maken.

En hoe drink je je koffie?
Zo zwart mogelijk. Ik hou van lekker sterk.