Blogs

Hoe maak ik een mediaplanning?

Social media heeft veel mogelijkheden, maar welke kanalen kun je het beste gebruiken voor jouw bedrijf? Wij hebben op een rijtje gezet waar je op moet letten bij het gebruiken van een bepaald social media kanaal en wat je moet doen om een bericht in te plannen.

 

Maak een planning voor een bepaalde tijd

Plan je berichten in op social media. Het grote voordeel van plannen is dat je er voorafgaand over na moet denken. Want wat wil je met je publiek delen.

  • Belangrijk hierin is dat jij je altijd in de beleving van de lezer verplaatst!
  • Geen content voorhanden? Kijk eens naar de inhaakkalender op internet.
  • Wanneer je met een planning werkt ben je meer doelgericht bezig. Dit zal een positief effect hebben op het resultaat.
  • Crosspost berichten. Plaats de content door op alle social media kanalen voor een groter bereik.

 

1.     Welke social media gebruikt jouw doelgroep?

Onderzoek en bedenk goed van tevoren wie jouw doelgroep is en welke leeftijd(en) jouw doelgroep heeft. Op basis van deze informatie kun je uitzoeken welke social media kanalen relevant zijn voor jouw bedrijf.

 

2.     Is het platform ontworpen voor content die bij jouw bedrijf past?

Het inzetten van kanalen die populair zijn maar niet bij de producten of diensten van jouw bedrijf passen kan zorgen voor verspilde tijd en moeite. Bedenk dus van tevoren wat voor content jij wilt publiceren.

 

Welk social media kanaal doelt op wat?

  • LinkedIn: Algemeen gesteld is het de bedoeling dat je met LinkedIn netwerkt om je groep met zakelijke connecties uit te breiden.
  • Facebook: Facebook is opgericht om mensen met elkaar in contact te brengen en te houden.
  • Instagram: Instagram is bedoeld om foto's, video’s, links, informatie, advertenties etc. te delen met volgers.
  • Twitter: Het doel van Twitter is het bevorderen van openbare gesprekken tussen mensen
  • YouTube: YouTube is een platform waar je video’s zelf kunt publiceren en kijken.

 

3.     Waar leggen jouw concurrenten de focus op?

Neem eens een kijkje bij de concurrent. Wat plaatst de concurrent? Wat heeft de concurrent lopen? Laat jezelf inspireren hierdoor en neem vervolgens actie.

 

Content op verschillende kanalen

LinkedIn

Wil je gebruiken van een (lange) tekst is dat bij LinkedIn eigenlijk altijd wel prima, maar hou er rekening mee dat je bericht na zo’n 16 tot 25 woorden afkapt. Daarnaast is het altijd goed om personen/ bedrijven te taggen.

Tip! Plaatsen een video op LinkedIn! Een video valt op in de LinkedIn feed en het speelt vanzelf af.

Inplannen: LinkedIn heeft geen ingebouwde functie om berichten in te plannen. Wel zijn er veel websites die dit mogelijk maken, bijvoorbeeld: Buffer, Hootsuite, Eclincher en Social Pilot.

 

Facebook

Het ideale Facebookbericht is tussen de 40 en 80 tekens. Kort genoeg om niet te vervelen en lang genoeg om toch je boodschap over te brengen.

Het combineren van een foto en tekst is nog beter! Een foto trekt al snel de aandacht. Maar houd er dan wel rekening mee dat je de tekst kort en krachtig houdt, aangezien de foto al veel zeggend is.

Het gebruiken van een link is ook zeker handig, maar zet in de beschrijving dan alleen een titel en tag eventueel personen/ bedrijven.

Inplannen: Facebook en Instagram vallen onder hetzelfde bedrijf genaamd Meta. Door berichten van Facebook en/of Instagram in te plannen gebruik je hetzelfde programma, ‘Meta Business Suite’. Voor het inplannen van video’s kun je het programma ‘Creator Studio’ gebruiken, wat tevens ook van het bedrijf Meta is.

 

Instagram

Instagram draait om visuele content en instagramgebruikers scrollen snel door hun tijdlijn. Hou de beschrijving, onder de foto, dus kort.

Daarnaast kun je het beste 5 tot 10 korte hashtags gebruiken, ander lijkt het op een spam bericht.

Inplannen: Facebook en Instagram vallen onder hetzelfde bedrijf genaamd Meta. Door berichten van Facebook en/of Instagram in te plannen gebruik je hetzelfde programma, ‘Meta Business Suite’. Voor het inplannen van video’s kun je het programma ‘Creator Studio’ gebruiken, wat tevens ook van het bedrijf Meta is.

 

Twitter

Tweets met 70 tot 100 teksten zorgen over het algemeen voor het meeste bereik.

Zoals de meesten wel weten is Twitter groot geworden met hashtags, en op de dag van vandaag wordt het nog altijd volop gebruikt. Gebruik voor een goed bereik 2 á 3 hashtags. Hoe specifieker, hoe beter.

Inplannen: Tweets met 70 tot 100 teksten zorgen over het algemeen voor het meeste bereik.

Zoals de meesten wel weten is Twitter groot geworden met hashtags, en op de dag van vandaag wordt het nog altijd volop gebruikt. Gebruik voor een goed bereik 2 á 3 hashtags. Hoe specifieker, hoe beter.

 

YouTube

YouTube draait volledig om video’s, maar de titel en beschrijving zijn ontzetten belangrijk omdat YouTube ook een soort zoekmachine is. Dat houdt in dat de titel en beschrijving van je video bepalen of je video wel of niet (vaak) gevonden wordt.

Qua video lengte raden wij een video van 1 minuut aan. Maximaal 3 minuten, maar dan moet het wel interessant blijven om naar te kijken.

Inplannen: YouTube draait volledig om video’s, maar de titel en beschrijving zijn ontzetten belangrijk omdat YouTube ook een soort zoekmachine is. Dat houdt in dat de titel en beschrijving van je video bepalen of je video wel of niet (vaak) gevonden wordt.

Qua video lengte raden wij een video van 1 minuut aan. Maximaal 3 minuten, maar dan moet het wel interessant blijven om naar te kijken.