Blogs

5 tips voor crossmediaal adverteren

Door crossmediaal adverteren. Een crossmediale campagne is een campagne die op verschillende media wordt ingezet en waarbij de uitingen elkaar aanvullen. Er zijn tegenwoordig tal van kanalen te gebruiken om jouw business onder de aandacht te krijgen. Bij crossmediale campagnes laat je deze verschillende kanalen elkaar namelijk versterken. Je kunt dit type zien als een soort puzzel. De totale puzzel wordt opgedeeld in verschillende stukjes en verdeeld over meerdere soorten media. Leg je al deze puzzelstukjes bij elkaar — oftewel, bezoekt de ontvanger elk medium — dan krijg je de complete boodschap (OMC Base, 2020).

Wij geven je een aantal tips om crossmediaal te adverteren.

  1. Zoek de ideale combinatie media die voor jouw doelgroep relevant zijn. Welke zet je in? En hoe combineer je deze met elkaar? Denk hierbij aan attentie. Het gaat om de juiste context: media met redactionele inhoud gemaakt door journalisten en redacteuren ofwel experts in hun vakgebied werk door op de betrouwbaarheid en zichtbaarheid van je advertenties. Wat blijkt? Adverteerders die de focus leggen op de kwaliteit van de context en content van hun advertenties worden door de consument sneller als betrouwbaar beoordeeld.
  2. Relevantie: sluit de content in mijn advertentie aan op de interesses van die mensen te zien krijgen, aan op hun interesses? Wat zien zij graag opgelost? Wat zijn hun behoeften? En welke drempels hebben zij bij het overgaan tot aankoop of aanvraag? Welk probleem lost jouw merk of media op voor de consument en hoe wordt de kwaliteit van het leven van de consument verbetert?
  3. Interactie: mensen willen niet alleen éénrichtingsverkeer. Ze hoeven niet per se te horen hoe goed jij wel niet bent in wat je aanbiedt. Ze willen zelf meedoen en zelf een keuze maken. Niet alleen overtuigen om te kopen, maar bied ook meerwaarde in het leven van de consument
  4. Contactmomenten van de doelgroep. Denk goed na in welke fase de consument zit, want elke fase heeft zijn eigen manier van aanspreken van de ontvanger. Een “in-your-face” aanbieding doen zal oriënterende bezoekers wellicht afschrikken omdat zij je bedrijf eerst beter willen leren kennen in plaats van meteen te horen hoe goed jij wel niet bent voor hen.
  5. Call-to-action: zet aan tot actie. Crossmediale campagnes brengen het meest op bij het aanzetten tot actie. Als je het goed doet, prikkel je de nieuwsgierigheid bij de mensen die jouw uiting hebben ontvangen. Maak het hen niet te moeilijk en laat ze weten waar ze de volgende ‘stap’ kunnen zetten. Denk bijvoorbeeld aan het uitknippen van een kortingsbon of QR-code naar de website.